Nicole Falciani
Nicole är en 23-årig influencer, modell och författare, bosatt i Stockholm med sin dvärgtax Frank. Våren 2019 släppte hon diktboken Kära, Kärleken och under hösten 2020 släpper hon sin andra bok \"Du ser ju inte sjuk ut\".
Annons

Blir vårt bröllop av?

Kommer ni gifta er? Blir det något bröllop? Senaste dagarna har jag fått otaligt många kommentarer, mail och DM’s  från okända människor som frågar om vårt bröllop blir av, med tanke på allt som händer i Italien.

Annons

Och nu tar jag det en gång för alla. För jag vill inte ha EN endaste till kommentar som frågar om just det. Är så less på dom frågorna! Jag och Eric har tillräckligt att tänka på som det är, och det räcker att vi för den diskussionen med våra gäster, inte med okända människor. Först och främst kommer vi inte bestämma något nu. Det är ett beslut vi kommer ta närmre inpå, finns ingen mening med att ta ett sådant beslut nu, när det fortfarande är tre månader kvar.

Annons

Utöver det tror jag inte Italien kommer ha karantän i tre månader till. Det känns verkligen helt orimligt. Det är såklart sjukt att man sätter ett helt land i karantän, men det är bara positivt i min mening, Italien tar sitt ansvar och försöker begränsa spridningen. Just nu känner jag mig ganska lung, vi får helt enkelt se hur detta utvecklas. Om Italien fortfarande har karantän om tre månade,  har vi större problem i världen än mitt & Erics bröllop.  Med handen på hjärtat hade jag dock blivit otroligt ledsen om vårt bröllop blir inställt, men det finns tyvärr inget vi kan göra åt det. Det är som det är.

Igår på stories fick jag en del skit då folk anser att jag är arrogant, då jag inte är rädd för corona-viruset. Låt mig förklara. Jag känner mig otroligt påläst och jag tycker inte det finns någon anledning att stressa upp sig eller vara rädd i onödan. Varför ta ut något i förskott? Kanske blir det värre med Corona-viruset i världen eller så blir det bättre. Men det finns fortfarande INGEN anledning att vara rädd/stressad om man inte är i en riskgrupp. Jag är dessutom i riskgrupp med tanke på min reumatism men trots det känner jag mig lugn.

Det är också otroligt viktigt att ha perspektiv på hela corona-cirkusen. WHO räknar med att cirka 290-650 000 människor årligen dör på grund av vanlig influensa och inte har vi någon masshysteri på grund av det. Det är såklart att man ska ta detta på allvar, men media blåser upp detta mer än nödvändigt. Ingen direktrapporterar under vanliga influensatiden när någon dör. Med lite sunt förnuft kommer man långt. Nys och hosta i armvecket, tvätta händerna noga och stanna hemma om du känner dig sjuk/varit i riskområden.

 

33 kommentarer till “Blir vårt bröllop av?”

  1. Ana skriver: 10 mars 2020 kl 12:32

    Det där med de som dör i vanlig influensa är felvinklat. Ja, än så länge har fler dött i vanlig influensa än i corona men det är också betydligt många fler som smittas i vanlig influensa än corona (än så länge). Du ska jämföra procent och inte totala nummer för att få en rättvis bild av verkligheten och båda virusen.


    1. Annie skriver: 10 mars 2020 kl 20:21

      Exakt! +1 på denna. Är fruktansvärt trött på alla som rycker på axlarna åt corona och refererar till dödssiffran i samband med vanlig influensa. DÅ är man INTE påläst.


  2. Stinastjarnansstad.se skriver: 10 mars 2020 kl 13:14

    Vilken vacker klänning!


  3. Raluca skriver: 10 mars 2020 kl 14:52

    Totally agree. Also I wish you would go back to posting/vlogging in English. I translate the posts but no luck getting subtitles on the vlogs 🙁


  4. Nathalie skriver: 10 mars 2020 kl 18:56

    Kloka du Nicole , så förståndig! Att du kan se förbi bröllop att det ev kan bli ändringar och din fina omtanke till omvärlden m allt som pågår nu! Kärlek!<3


  5. Anna skriver: 10 mars 2020 kl 19:07

    Tror inte folk tycker du är arrogant pga att du inte bryr dig om Corona. Tror det är mer sättet du tilltalar dem som bryr sig om ditt och Erics bröllop… No hate, förstår att det kan vara jobbigt att få många frågor men inte konstigt att folk undrar när de vet att bröllopet är i Italien och allt man hör o medierna är om Coronaviruset i Italien.


    1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 11 mars 2020 kl 10:54

      Jag känner mer att det måste få vara upp till mig om jag vill dela våra tankar kring bröllopet. Nu känner jag mig istället tvingad. När man dessutom planerar ett bröllop så har man tillräckligt mycket att tänka på, och då är det bara jobbigt att utomstående som inte ens är en del av detta ska börja fråga/ifrågasätta.


  6. sofia skriver: 10 mars 2020 kl 19:52

    Först och främst tycker jag att du hanterat detta bra! ”Om Italien fortfarande har karantän om tre månade, har vi större problem i världen än mitt & Erics bröllop.” Mycket klokt resonerat!

    Ville bara säga att skillnaden mot vanlig influensa är att de flesta i riskgrupperna (diabetiker, hjärtsjuka, lungsjuka & äldre mfl) har valt att vaccinera sig mot vanlig influensa. Som bekant finns inget vaccin mot Corona. Dessutom är all vårdpersonal vaccinerad mot vanlig influensa. Sprider sig Corona till riskgrupperna och till sjukvårdspersonal är det risk att det inte finns någon på sjukhusen att behandla de sjuka, eftersom alla där kommer vara sjuka också. Kan bli ett hårt slag för hela samhället.


  7. Linda skriver: 10 mars 2020 kl 21:45

    Hej! Förstår helt och hållet att man blir trött på att folk undrar om bröllopet, dock helt befogad fråga då du delar med dig av ditt liv så mycket. Med att man delar med sig kommer folk fråga och undra om bröllopet såklart.
    Jag befinner mig i samma situation som dig, därav var jag också en av dem som undrade helt enkelt <3 hoppas att bröllopet blir av såklart! <3


    1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 11 mars 2020 kl 10:52

      Hej! Jag tycker det är stoooor skillnad om man frågar på grund av att man själv ska gifta sig i exempelvis Italien eller om man frågar bara för att man vill snoka/är nyfiken. Kram <3


  8. Jenny skriver: 11 mars 2020 kl 09:10

    Snälla, alla måste sluta dra referens till vanlig influensa. Det är så sjukt respektlöst. För det första finns det vaccin mot vanlig influensa – det finns INGET VACCIN mot corona. För det andra är sjukvården i Sverige redan tungt belastad – VI HAR INTE respiratorer så det räcker.

    Du vet inte om du får viruset, går iväg och träffar någon som har en svårt sjuk förälder hemma som faktiskt går bort av viruset. Det är så otroligt nonchalant att jämföra med vanlig influensa. Näst intill elakt faktiskt.

    Ha lite respekt och sluta dra en one-liner ”Öööö men det är ju fler som dör i vanlig influensa…”


  9. Emelie skriver: 11 mars 2020 kl 10:10

    Grejen är ju att vi inte vill ha en till influensa i världen som dessutom både är betydligt mer smittsamt och troligtvis mer dödligt. Influensan går inte att stoppa längre, men det är inte försent att stoppa Coronaviruset. Därför skrivs det mycket om det och därför är det så viktigt att folk inte struntar i varningar, håller sig hemma om man mår dåligt och inte reser.


  10. Anna skriver: 11 mars 2020 kl 10:23

    Det här är en sån otroligt osympatisk reaktion. Jag har verkligen försökt se bort från det och massor du gör och står för är beundransvärt men sen slinker sånt här emellan som bara gör att man får dålig smak i munnen. Jag tror ändå dom flesta måste skriva och fråga i all välmening eftersom DU bjudit in dina följare att på ett sätt delta i ert liv och följa ert bröllop. Skulle ni behöva ställa in så skulle säkert majoriteten av dina följare bli ledsna för DIN skull. Det är ju självklart inte något man vill vara med om, att behöva ställa in sitt bröllop. Försök vara lite ödmjuk.

    Och vidare så självklart behöver du inte vara rädd för corona. Herregud alla är väl olika och reagerar på olika sätt. Men det du BÖR ha är respekt för viruset och den rädsla det för med sig. Nej, det är inte det mest farliga viruset som finns men konsekvenserna det för med sig kan vara (och är på flera platser i världen) katastrofala. Detta handlar inte bara om att bli smittad eller inte. Det påverkar våra liv på många fler sätt än via vår hälsa. Att du är i riskgrupp borde göra att du har respekt för dess påverkan. För just nu ger du bara intrycket av att du anser att du vet bättre, du påstår att du är påläst?! Men intrycket är inte så.

    Influensa är ett helt annat typ av virus som är välkänt och som det finns forskning på. Det finns dessutom vaccin mot det. Om man ska jämföra så jämför med andra typer av Coronavirus. Detta är hittills okänt och därför finns ingen forskning på detta. Bara DET i sig är något negativt.

    Att agera smart och ha respekt för viruset och sina medmänniskor är A och O. Det betyder inte att man är hysteriskt rädd. Och om man nu skulle vara rädd, vad ligger felet i det? Rädsla kan man inte styra över. Och det bör inte viftas bort. Rädsla kan inte rationaliseras. Försök istället förstå och stötta. Herregud. Dags att sluta slänga benen bakut och gå i försvarställning så fort du blir minsta ifrågasatt.


    1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 11 mars 2020 kl 11:06

      Hej! Tråkigt att du känner så, men jag kommer aldrig kunna vara alla till lags och jag kommer också ha egna åsikter som inte alla håller med om. I och med att det är min blogg så kommer du ju få läsa sådant som jag gör, tänker och känner. Jag kommer aldrig kunna tillgodose allas åsikter och känslor. Jag tycker inte det finns någon anledning att vara rädd, därför skriver jag det. För det är så jag känner.

      Jag är ju ödmjuk mot att vi kanske kommer få ställa in bröllopet, jag skriver ju till och med i inlägget att om dom här problemen kvarstår om tre månader så har vi värre & större problem i världen än mitt och Erics bröllop. Jag förstår att man som läsare kan vara nyfiken och vill vara delaktig, men jag känner att just en sådan fråga är otroligt okänslig att ställa. Som att jag & Eric inte redan tänkt samt diskuterat om detta, vi behöver inte att okända människor frågar oss om detta. Kram


  11. Maria skriver: 11 mars 2020 kl 10:33

    Men väntas nu. Du förväntar dig att läsarna du delar ditt liv med, som får en relation till dig inte ska få ställa frågor?
    Det är en del av att vara offentlig, och klarar man inte det kanske man inte ska vara arrogant mot sina följare? Eller byta jobb.

    Lycka till med bröllopet, men tänk på att även om du inte känner dina följare så ”känner” många av dina dig. Och även om det är en form av envägskommunikation så bildas empati och engagemang.

    Allt gott


    1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 11 mars 2020 kl 10:56

      Jag tycker bara det är väldigt okänsligt att ställa sådana frågor. Som att jag & Eric inte redan tänkt samt diskuterat om detta, vi behöver inte att okända människor frågar oss om detta. Kram


      1. Felicia skriver: 10 april 2020 kl 02:02

        Haha men bara strunta i och svara då? Du ödslar ju mer energi på att skriva ett blogginlägg och svara på massa kommentarer om de. 😅 Som någon skrev ovan; du kan ju inte förvänta dig att dina följare inte ska ställa frågor..? Precis just då när du inte vill. Men de kan inte alltid vara så lätt för alla att veta att det var så känsligt. Skit i och svara bara istället för att låta bitter, som att det är värsta grejen och ställe en sån fråga liksom 🤪 förstår att ni har mycket så dont get me wrong… Men ja som ni influensers brukar säga.. Swipa förbi!


  12. The real Hmm -food for fikafoodforfika.wordpress.com skriver: 11 mars 2020 kl 10:51

    Hello!

    Att i samma inlägg göra en jämförelse med Corona och ”vanlig” influensa och sedan hävda att du är påläst gör det senare till något som inte går så bra att ta på allvar.

    Det är bra att inte drabbas av panik. Det leder sällan till något bra. Men att skriva ner allvaret och inte förstå hur illa läget är är inte heller bra. Det räcker med att sjukhusen ska bli fulla med riskpatienter för att du som kanske för någon dag skulle behöva hjälp med andningen inte kan få det.

    Jag tar det också ganska lugnt just nu. Men jag är oerhört trött på alla, bara för att de inte pallar, vill vifta bort allvaret.

    Hoppas du kommer få ett underbart bröllop.


    1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 11 mars 2020 kl 11:02

      Jag försöker bara få folk att förstå att mer än en halv miljon dör årligen av vanlig influensa trots detta så rapporterar media knappt kring det och det är inget folk är hysteriska över. Självklart ska man förstå allvaret av corona-viruset men det finns ingen anledning till att stressa upp sig och vara rädd.


  13. amanda skriver: 11 mars 2020 kl 10:58

    Men, har man INGEN anledning att oroa sig om man inte är i riskgrupp? För det första är otroligt många i riskgrupperna, astmatiker, diabetiker, alla 60+, de med högt blodtryck etc. De flesta har nog flera närstående med någon av dessa sjukdomar, självklart blir man då orolig att de ska bli sjuka, det handlar inte bara om en själv. För det andra så kommer samhället att kollapsa om corona sprider sig över hela landet. För hur tror du att ett land ska klara sig utan ekonomi och sjukhus till exempel? Därför är folk oroliga och försiktiga! Man ska ha respekt för ett virus som sprider sig så här snabbt som man varken har vaccin eller mycket kunskap inom.


    1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 11 mars 2020 kl 11:01

      För en person i riskgrupp är vanlig influensa och lunginflammation exempelvis också väldigt farligt. Men ingen går ju runt och har panik för det? Förstår du hur jag tänker? Självklart ska man ha respekt för corona-viruset men det finns INGEN anledning att stressa upp sig och jag uppmanar ju dessutom folk till att se över sin sin handhygien.


      1. The real Hmmfoodforfika.wordpress.com skriver: 11 mars 2020 kl 14:54

        Fast nu gör du det igen. Jämför en vanlig influensa som inte har lika aggressiva symptom som ett SARS-virus har samt inte ens i närheten är lika smittsamt. Det skulle vara som att du jämför en cancerform som i de flesta fall är botbar tex är prognosen efter behandling av Hodgkins lymfom är god där upp till 90 % av barnen som insjuknat botas för gott med levercancer där risken att man dör är betydligt högre.

        Jag tycker att du behöver inse att du håller på att jämföra äpplen med päron och att det inte hjälper någon.


        1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 11 mars 2020 kl 15:03

          Let’s agree to disagree!


          1. Linn skriver: 11 mars 2020 kl 22:44

            Men ”agree to disagree”? Hon lägger fram fakta. Stor skillnad på fakta och ens personliga åsikt.


      2. Eee skriver: 12 mars 2020 kl 21:33

        Jag håller med Nicole. Många agerar irrationellt nu på grund av en upptrissad hysterins som sprids via sociala medier och traditonella medier.

        Som Nicole skriver, god handhygien, stanna hemma om man är sjuk, var extra försiktig med riskgrupper etc.

        Tror hysterin skadar fler genom global ekonomisk osäkerhet i längden.


  14. Sofia skriver: 11 mars 2020 kl 16:38

    Vet inte om det är för att du är yngre eller lever lite i en bubbla (alla i Sverige lever egentligen i en bubbla för vi har det så bra här) men du är faktiskt nonchalant när det kommer till corona. Folk dör av det oavsett vad du jämför det med. Jag är ung och frisk så det kommer inte drabba mig heller men tänker på mina släktingar och andra utsatta. Om 2 månader kommer Italien säkerligen fortfarande vara påverkat av Corona.


  15. Linn skriver: 11 mars 2020 kl 17:34

    Hej!
    Vad tråkigt att du upplever frågor om bröllopet nu som okänsliga. Jag tror säkert att dina följare som frågar genuint oroar sig, de vet att du lagt ner tid o ser fram emot det.

    Jag kan verkligen tänka mig att du blir stressad av situationen som den är nu o anser att du o Eric vill ta i den utan att blanda in kleti o peti. Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag hoppas du kan se att alla inte frågar från ett elakt ställe men det är helt okej att du sätter ner foten o säger att du gärna ser att den typen av frågor inte kommer just nu.


  16. Sofia skriver: 12 mars 2020 kl 08:19

    som tidigare kommentarer skrivit så är det väl klart dina följare frågar då du bjudit in dem att följa din resa om bröllopet inklusive även hur mycket bröllopet kostar . Om du kan avslöja vad det kostar men blir upprörd för dina följare för de frågar och BRYR sig om dig och DITT bröllop blir av osv så får det dig att framstå som ytlig och arrogant då det helt plötsligt inte framstår som en dans på rosor längre eller imponerande. Trodde verkligen du va en genuin Influencer gentemot många andra men man börjar se en röd tråd om att du verkar göra det mesta för följare och likes samt se ner på människor som inte uppnår din ”standard”.


    1. Nicole Falcianinicolefalciani.elle.se skriver: 12 mars 2020 kl 10:10

      Vi tycker uppenbarligen olika. Jag förstår att man som läsare kan vara nyfiken och vill vara delaktig, men jag tycker att det är extremt okänsligt att fråga en sådan sak. Som att jag & Eric inte redan tänkt samt diskuterat detta. Jag ber om ursäkt ifall du tog illa upp av detta inlägg men när över 100 personer ställer en sådan frågan blir man ganska less. Jag tycker det är en väldigt okänslig fråga att ställa. Förstår inte ens vad du menar med att jag ser ner på folk som inte uppnår min ”standard”?


      1. Mari skriver: 16 mars 2020 kl 08:37

        Du kan tänka så här: ”Det är bra att mina följare bryr sig om mitt bröllop och det betyder mycket att de är oroliga för oss”. Det är dubbel standard om du delar allt med dina följare, men när de ställer frågor blir du offended. Och problemet med COVID-19 är att alla är smittade samtidigt och 20% av de stora ”alla” hamnar på sjukhuset på samma gång. Sjukvården kommer att överbelastas precis som i Kina eller Italien och de måste välja vem som ska låta dem dö. Sverige försöker att rädda ekonomin just nu, men vi måste känna lite panik så vi kan förstå situationet och alla kan fatta att vi borde självisolera oss tills juli (inga restauranger,hemmafest,shopping).


  17. Karin skriver: 12 mars 2020 kl 12:03

    Tycker inte det är någon hysteri i Sverige och det är väl bättre de än åt andra hållet. Dels kunde det skötts lite bättre på vissa plan. Sjukdommar ska inte nonchaleras på något sätt.


  18. Frida skriver: 16 mars 2020 kl 00:40

    Nu känner jag ju inte dig och har inte följt dig tillräckligt mycket för att veta. Men har inte följt dig aktivt sedan videon där du äter som Sanna Guidetti för en dag och tänkte nu gå in och läsa lite och möts av detta. Blir lite illa tillmods även denna gång. Dina följare menar till 99 procent säkert bara väl med frågan. Det är också tack vare dom som du kan ha det jobbet du har Nicole. Menar bara att du kunde förklarat att du undanber dig frågor om bröllopet på ett snyggare sätt.


  19. Ellen skriver: 18 mars 2020 kl 01:26

    Helt fel att jämföra Corona med vanlig influensa. Mot vanlig influensa finns folkimmunitet vilket inte alls gör den lika smittsam och dessutom finns vaccin som tas av både riskgrupper och sjukvårdspersonal. Det finns inget i nuläget som kan stoppa smittan, ingen immunitet och inget vaccin, vilket sätter en enorm mängd människor i risk. Blir för många smittade på samma gång kommer dessutom vården att överbelastas totalt ( vilket redan var fallet innan) och behandling kommer ej kunna ges till de som behöver det mest. Dessutom är resurser för behandling begränsade, såsom respiratorer. Det är dumt att underskatta en så smittsam sjukdom


Dela på:
Laddar